Charlie Mackesy: A ​Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló


Charlie Mackesy könyve először a csodálatos rajzokkal fogott meg, aztán egyre több ismerősöm kezdte mondani, hogy milyen szívmelengető ez a kötet. Több sem kellett hozzá, hogy beszerezzem ezt a kis csodát, s rádöbbenjek, hogy mennyire igaza volt a barátaimnak.

Ezt a történetet még 2021-ben olvastam, és már akkor kedvencemmé vált, de az év végi toplistámba nem válogattam még bele, mert úgy éreztem, megérdemli, hogy előbb egy bővebb bejegyzést kapjon, mielőtt felkerül a kedvenc könyveim ajánlójába. Lényegében mondhatom azt is, hogy ez a kötet 2021-ben és 2022-ben is az egyik kedvencem lett, hiszen az újraolvasása után sem változott iránta a lelkesedésem. :)


Amikor először megpillantottam ezt a könyvet, már akkor megfogott az illusztrációval, ami engem a zen festészetre emlékeztet. A zen festők a tusnak csupán egyetlen árnyalatát használják, mégis tájképeket festenek velük. Hitvallásuk szerint ez az egyetlen árnyalat képes kifejezni a sárga, zöld, kék, lila és piros színeket is, s a színek használatával csak tökéletlenül lennének képesek visszaadni a szépséget. A zen festők szeretnének teret engedni ahhoz, hogy mindenki úgy képzelje el egy kép színeit, ahogyan ő szeretné.

Ugyan Mackesy időnként használ színeket a könyvében, mégis rögtön ez ugrott be róla, ahogy megpillantottam. Minderre az is ráerősít, hogy a kötet szövegezése nem a megszokott nyomdai betűket használja, hanem tussal rajzolt, kalligrafikus stílusban íródott. Ezzel számomra egy kicsit bensőségesebb hatást kelt, mintha a szerző még egy darabkával többet adna át magából a művén keresztül.


Történetünkben egy kisfiút követhetünk, aki egy picit magányos és bizonytalan is, ugyanakkor telis-tele van kérdésekkel. Barátjává fogadja a Vakondot, aki főként csak a sütire tud gondolni, de mellé hol nagyon bölcs, hol végtelenül aranyos. Később megmentenek egy csapdába szorult Rókát, akit az élet vasfoga már kikezdett, s aki onnantól, bár csendesen, de jelenlétével erősíti kis csapatukat. Végül egy nagy titkokat őrző Ló is melléjük szegődik, hogy eztán együtt vándorolhassanak.

Bár kevésnek tűnhet így első látásra, mégis nagyon tartalmas kötet, és összefüggő történetnek is gondolhatnánk, de ez sem egészen fedi a valóságot. A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Lóról jó tudni, hogy ez nem egy egybefüggő mese, inkább egy idézetes, életbölcsességes könyv. Elképesztően szép gondolatokat fogalmaz meg, s mindemellé csodálatos tusrajzokat kapunk, amiket jó átböngészni, nem csak átlapozni. Lapjain főként a barátság, a szeretet és a kedvesség kapnak helyet, lélekmelengető kivitelezésben.


Nem csak a tartalma szép, de a külső is kimondottan igényes lett. Egyszerű és letisztult kivitelezésű, az aranyozott címzés pedig külön kiemeli a szépségét. Megkövezhetnek érte, de számomra külön öröm, hogy csupán a gerincen használták a kiadó jelzését, a fedlapra nem került fel.

Bár a szöveg mennyisége nem sok, és csupán pár perc alatt kiolvasható a könyv, mégis érdemes több időt szánni rá. Néha olyan apróságokat lelhetünk meg a rajzokon, amiket egy gyors átszaladás alkalmával nem is vennénk észre, s esetleg még a ráutaló szöveg sem lenne egyértelmű. Olyan kötet ez, amit szerintem nem elég csak egy alkalommal olvasni és átlapozni. Biztos vagyok benne, hogy én sem utoljára olvastam, időnként elő fogom még venni, hogy újra és újra átolvashassam.


Próbáltam kiválogatni a szívemhez legközelebb álló oldalakat, de az az igazság, hogy legszívesebben az egészet kiidézném a moly.hu-ra, s lefotóznám minden oldalát a bejegyzésemhez, mert annyira csodálatos minden apró részlete. Egy igazi gyöngyszem, és hálás vagyok érte, hogy a polcomon tudhatom, ahonnan bármikor levehetem és újraolvashatom.


Összességében, ahogy a szerző is írja, 8-80 éves korig bárkinek szívesen ajánlanám. Biztos vagyok benne, hogy minden korosztály maradéktalanul megérti majd vagy éppen újra emlékezni fog arra, mik is az igazán fontos dolgok az életben. Szerintem ez egy csodálatos könyv, aminek minden könyvespolcon ott a helye!


– Olyan kicsi vagyok – mondta a Vakond.
– Igen – mondta a Kisfiú –, de nagy dolgokra vagy képes.


Amennyiben felkeltettem az érdeklődésedet, IDE kattintva megvásárolhatod a kötetet a kiadó webshopjában!




Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: 128
Eredeti cím: The Boy, the Mole, the Fox and the Horse

Megjelenés éve: 2020 (eredeti: 2019)
ISBN: 9789634578406


Fülszöveg:

A közkedvelt brit illusztrátorból lett modern mesemondó könyve az élet nagy kérdéseire keresi a választ. Minden korosztály számára szolgál mondanivalóval. A kötetet száz színes, illetve fekete-fehér rajz díszíti.
– Mi akarsz lenni, ha nagy leszel? – kérdezte a Vakond.
– Jó akarok lenni – felelte a Kisfiú.
Charlie Mackesy kötetéből inspirációt és reményt meríthetünk a nehéz időkben. Gyönyörűen illusztrált könyvének négy szereplője van: a Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló, akik között különös barátság szövődik, és együtt fedezik fel az élet megrendítő igazságait.
Ebben a lélekmelengető, finom szellemességgel átszőtt kézírásos kötetben Mackesy legnépszerűbb illusztrációi mellett (mint például a Segítség, amit több mint egymilliószor osztottak meg a világhálón) új, eddig sehol sem látott alkotásai is megtalálhatók. Modern klasszikus született, a hangja megidézi a Micimackó és a Taót, Az alkimistát és a The Giving Treet (Az adakozó fa). A lenyűgöző szépségű kötet mélyreható gondolatai a jövő generációi számára is kincset érnek.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése