Meik Wiking: Hygge


Amikor ezt a bejegyzést írom, kint éppen apró pelyhekben, de kitartóan esik a hó, mellettem az asztalon gőzölgő tea, az ölemben pedig egy puha, bolyhos takaró pihen, s mindettől úgy érzem, ez a pillanat ennél hyggeligebb már nem is lehetne. Na, de hogy mi az a hygge, és mi az a hyggelig? Erről lesz szó ebben az írásban.

Úgy gondolom, nem lesz meglepő, ha azt mondom, hogy először az instagaram miatt figyeltem fel erre a könyvre. Sokaknál láttam, hogy az általam akkor még ismeretlen hygge fogalmával dobálóznak, s még annyiszor jött szembe velem a csodaszép borítóval megáldott kötet is. Birizgálni kezdte hát a fantáziámat, miért is szeretik ilyen sokan, na meg, hogy mitől is annyira boldogok a dánok? S, hogy miért fontos, hogy mitől boldogok a dánok? Mert évek óta a világ egyik - ha nem a - legboldogabb nemzete, így aztán tőlük biztosan érdemes ellesnünk néhány dolgot, ha szeretnénk derűsebb életet élni.

Azt mondják, a szuperhőseink sokat elárulnak rólunk. Az amerikaiaknak ott van Superman, Pókember és Batman. A dánoknak pedig… nos… a Sütiember.

Még valamikor 2019-ben a könyvfesztiválon határoztam el, hogy megveszem, de akkor egy kicsit megtévesztően lett kiírva az akció, s végül csalódottságomban nem hoztam el, amit utólag már nagyon bántam, hiszen sokáig nem volt kapható. Amikor hírét vettem az utánnyomásnak, azonnal leadtam egy rendelést, hogy nálam lehessen, azonban végül kivártam az idei őszt vele, mert úgy éreztem, hiába nem tudom tartani magam általában a szezonális olvasmányhoz, ez bizony mégsem illik a tavaszhoz, vagy a nyárhoz.

Nem bántam meg, hogy vártam vele, tényleg az őszi-téli időszak volt a legtökéletesebb arra, hogy magamba szívjam mindazt, ami a dánokat olyan boldoggá teszi, s egy kicsit magam is átértékeljem az életem tényezőit, hogy valami olyan felé haladhassak, ami sokkal elégedettebbé tesz. Lehet, hogy azok, akik már olvasták, kissé túlzónak tartják majd ezt a kijelentésemet, de én éppen egy olyan életszakaszban vagyok, amikor minden apróság, ami valami jobb felé terel, hatalmas hatással van rám. A Hyggének rengeteget köszönhetek, s közben arra is rájöttem, hogy mindaz iránt, ami a hygge alapkövének számít, valójában mindig is belső vágyat éreztem akkor is, ha nem akartam észrevenni...


Szerzőnk a dán boldogságkutató intézet munkatársa, így ha mások tippjeit nem is szívesen fogadjuk meg, az övéit érdemes lesz megfontolni. A kötet elején rögtön tisztázzuk magának a hyggének a fogalmát, amit inkább csak körülírni lehet, mint pontosan definiálni, ráadásul más nyelvekben is vannak rokonértelmű szavai (pl. a német gemütlichkeit, vagy a kanadai hominess), de valójában egyik sem tükrözi vissza azt a nemzeti életérzést, amit a dánok értenek a hygge alatt.

A dánok életének oly mértékben része a hygge, hogy nyelvükben igeként, és jelzőként is használják azt, például egy hangulatos szoba látván megjegyzik, milyen "hyggelig", azaz hyggével bíró. Maga a hygge leginkább olyan dolgok összessége, amiben jól és biztonságban érezzük magunkat, örömmel tölt el bennünket, így aztán rendkívüli fontossággal bírnak benne az emberi kapcsolatok, a hangulatos világítás - legyen az méregdrága lámpa, vagy egy tonna gyertya (a dánok a világ legnagyobb viaszfogyasztói, évente 6kg/fő!!) - vagy éppen egy kis bűnözés finom ételek és italok tekintetében.

A hygge szerény és lassú. Az új helyett a régit, a drága helyett az egyszerűt és az izgalom helyett a hangulatot választja. Sok szempontból a hygge a lassú és egyszerű élet dán kistestvére.
Ilyen amikor pizsamában nézzük a Gyűrűk urát egy nappal karácsony előtt; amikor az ablakban ülünk, és bámuljuk a kinti nyüzsgő életet, miközben a kedvenc teánkat kortyolgatjuk; és amikor a tábortűz mellett ülünk a szeretteink társaságában a nyári napfordulón, miközben a csavart kenyér a nyárson süldögél.

A hygge nem annyira tárgyakhoz, mint inkább hangulathoz, érzésekhez kötött, mégis megannyi tippet kapunk a kötet során, hogy mi minden hozhat minket hygge hangulatba. Ilyenek például egy kuckózásra alkalmas sarok a lakásban, kandalló, gyertyák, fából készült dolgok, a természet valamilyen módon való becsempészése a lakásba, könyvek, kerámia és vintage tárgyak, takarók és párnák. De ugyanannyira fontos mindehhez a társaság (az emberi kapcsolatok minősége nagyban befolyásolja a boldogságot), a természet közelsége, a fesztelenség, és a pillanat maradéktalan megélése.

Mindezek mellett viszont szót ejt még az öltözködésről, megoszt velünk recepteket, valamint havi beosztást is kapunk arról, hogy melyik évszakban milyen hygge tevékenységeket végezhetünk, mert bizony nem csak az ősz és a karácsony alkalmas ennek megélésére. Ha éppen utazni támad kedvünk, még azt is bemutatja, melyek a leghyggeligebb dán helyek, amiket mindenképpen látnunk kell, ha éppen arra járunk.



Összességében nagyon kedves, barátságos könyv, ami úgy öleli körbe olvasóját, mint egy meleg takaró télen. Rengeteg tippet oszt meg velünk ahhoz, hogy hygge hangulatba kerüljünk, hogy boldogabbak, és hálásabbak legyünk. Én nagyon élveztem, és biztosan máskor is elő fogom venni néhány tippért, receptért, valamint minden alkalommal, amikor egy kis melegségre vágyom! Alig várom, hogy kezembe vehessem a "folytatást", a Hygge otthont!


A hygge az élet egyszerű örömeinek értékelése.


Amennyiben felkeltettem az érdeklődésedet, IDE kattintva megvásárolhatod a kötetet a kiadó webshopjában!




Kiadó: Kossuth
Oldalszám: 288
Eredeti cím: The Little Book of Hygge

Megjelenés éve: 2017 (eredeti: 2016)
ISBN: 9789630988759


Fülszöveg:

Egyre többször halljuk, hogy Dánia a világ legboldogabb országa. Mi lehet a dánok titka, ami a legboldogabb nemzetté teszi őket? Meik Wiking, a koppenhágai Boldogságkutató Intézet igazgatója többéves munkája során arra jutott, hogy a válasz nem más, mint a hygge.
Ezt a kifejezést fordították már a meghittség művészetének, a lélek otthonosságának és a megnyugtató környezet élvezetének is, ám ahhoz, hogy valóban megértsük ennek a különleges életérzésnek a lényegét, néhány kifejezésnél többre lesz szükségünk.
Ennek a gyönyörű és inspiráló könyvnek a segítségével lépésről lépésre sajátíthatjuk el a hygge – és általa a boldogság – titkát: megtudhatjuk, milyen szerepet játszanak ebben a fények, a jó ételek, a társas kapcsolatok, a karácsony vagy éppen az öltözködés.
A rengeteg érdekes információ és összefüggés mellett a gazdagon illusztrált kötet gyakorlati tanácsokkal (konkrét példákkal, receptekkel, ötletekkel) is szolgál, melyek segítségével bárki könnyedén belecsempészheti a hygge elemeit a mindennapjaiba.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése