10+1 kedvenc könyvem 2023-ból


Nem kezdődhet úgy év a blogon, hogy nem osztom meg az előző évem legjobb olvasmányait. 2023-ban pont úgy, mint az előző években, teljesen véletlenül került fel 10+1 könyv az év közben vezetett toplistámra, ezeket fogom itt most egy kicsit részletezni.

2023 abban a kegyben részesített, hogy néhány kivételtől eltekintve csak jó könyveket olvashattam. A meglepőbb azonban az, hogy nagyon keveset éreztem kiemelkedőnek, s ezek közül is főként egyetlen regény tudott csak megfogni. Elgondolkodtatott, hogy ez azzal van összefüggésben, hogy már nagyon sok könyvet olvastam, és nagyon nehéz ezáltal megugrania valaminek az ingerküszöbömet, vagy tényleg csak nem kerültek a kezembe annyira lebilincselő könyvek? Talán 2024 majd választ ad erre a kérdésre.

Több, mint 100 kötetnyi regény, mese, képregény és manga közül választhattam ki a kedvenceimet, amiket az utóbbi években már úgy bírálok el, hogy év közben létrehozok egy polcot a moly.hu felületén a top könyveknek, s minden olvasásnál, aminél úgy érzem, ez adott valami pluszt, feldobom erre a bizonyos listára. Az összegzésemkor szoktam csak újra elővenni, hogy megnézzem, miket is pakoltam fel rá az év folyamán.

Mutatom is, mik kerültek fel a 2023-as toplistámra! Ez a lista teljesen szubjektív, a könyvek pedig nincsenek rangsorolva semmilyen szempontból.


Laura Agustí: Egy macska története
2022 végén olvastam, de csak '23-ban számoltam be róla, ezért ebben a listában szerettem volna említeni. Jó tudni, hogy ez nem egy regény, inkább egy vegyes művészeti album, melyben a vezérszál a macska, mint mindenhol jelen lévő téma, így aztán kapunk a szerző életútjából, élete során az állatokhoz, és legfőképpen a saját maga gondozta élőlényekhez való viszonyáról, de tele van macskás kultúrtörténeti elemekkel is. Mindenről is szól, ami macska, de ami szerintem a legnagyobb erőssége, azok a gyönyörű, minden oldalt díszítő illusztrációk. Macskabolondoknak kötelező!
Itt bővebben is írtam róla.


Már a legkisebb macska is valóságos műalkotás.


Gunnar Garfors: Ahol csak a madár jár
Nagyon szeretek világutazók által írt könyveket olvasni, ezért Gunnar Garfors kötete az egyik legjobban várt 2023-as megjelenés volt számomra. Az Ahol csak a madár járban a szerző a világ 20 legkevésbé látogatott országáról, és ott megélt tapasztalatairól mesél. Ez a kötet szerintem nem arra szolgál, hogy a következő, laza nyaralásod tervezd meg belőle, inkább arra buzdít, hogy ismerkedj a világgal, s hogy rájöhess, az egyszerű dolgok hordozzák a legnagyobb értékeket. Én imádtam, mert tele van csodálatos gondolatokkal és emberekkel, rengeteg izgalmas információval, na meg több, mint száz oldalnyi gyönyörű fotóval.
Itt bővebben is írtam róla.

A Föld más részein lakók nem rosszul csinálják a dolgokat, csak másképpen.


James Norbury: A macska, aki zent tanított
Norbury buddhista tanokat felhasználó kötetei számomra igazi léleksimogató alkotások. A szövegezés ugyan rövid és tömör, mégis rengeteg bölcsességet hordoznak. Ráadásképp a szerző saját illusztrációval egészíti ki írásait, melyekkel sajátos atmoszférát teremt. Egyszerre bölcs és kedves, erőt ad és irányt mutat. Mivel korábban a Nagy Panda és Kicsi Sárkány könyvekkel már levett a lábamról, Macskás alkotását sem akartam kihagyni, s olyan jól esett, hogy kétszer is olvastam az év folyamán. Ha csak 10 könyvem lehetne összesen, az övéi mind köztük lennének!
Itt bővebben is írtam róla.


Ha tudnád, hogy milyen mértékben képes megváltoztatni a kedvesség az életedet, minden adandó alkalommal gyakorolnád.


Peter Wohlleben: Ha a fák lélegzethez jutnának
A német szerző korábban már rengeteget tanított nekünk a fákról, s hogy milyen rejtett folyamatok zajlanak az erdőkben, melyeket szabad szemmel nem láthatunk. Bemutatott megannyi érdekességet, természetes együttműködéseket fák és gombák között, a közösség egymással történő kommunikácóját, a hozzájuk szorosan kapcsolódó állatvilágot. Soha nem volt rest arról beszélni, hogy mi emberek milyen sok mindenbe avatkozunk be feleslegesen, ám ez a kötete az eddigi legszókimondóbb írása, melyben az erdőgazdálkodás káros folyamatairól, és az erdők klímavédő szerepéről is szó esik.
Itt bővebben is írtam róla.

Hogy egy élőlény hasznos vagy kártékony-e, azt annak alapján döntöttük el, hogy elősegíti vagy gátolja-e az ember érdekeit. És pontosan itt van a kutya elásva: ez a szemléletmód az embert állítja a középpontba.


Lázár Ervin: Öregapó madarai
Bár Öregapó madarai 1974-ben jelent meg először, nekem egészen mostanáig nem volt hozzá szerencsém, pedig nagyon szeretem a madarakat. Most is egy ismerősöm által kaptam kedvet hozzá. Kedves, nosztalgikus történet ez falusi életről, madarakról, ráadásul csodálatos rajzok segítik a madarak meg- és felismerését is, az új, keménytáblás kiadás pedig szemetgyönyörködtető a színes kabátos gyurgyalaggal. Ugyan nem a legkisebbeknek ajánlanám olvasásra, de felolvasásra szerintem minden korosztályban sikere lehet. Szelíden tanít, közelebb hozva a a természetet gyerekekhez és felnőttekhez egyaránt.


Kell a madár az embernek. Még annak is, aki nem tud róla.


Rébecca Dautremer: Jussváry Jakominusz gazdag órái
Legelőször meglepett, hogy miért ilyen hatalmas ez a könyv, de fellapozva azonnal megértettem mindent. Ilyen csodálatos illusztrációkat vétek lenne ennél kisebb méretben kiadni! Ráadásul ennek a történetnek a képei sokkal többet mesélnek, mint maga a szöveg, hisz tele vannak kimondatlan történésekkel, valamint az élet minden velejáró örömével és szomorúságával egyaránt. Gyönyörű és őszinte utazás ez, mely végig vezet egy teljes életen. Bár nehéz témákat dolgoz fel, én nem félteném tőle a gyerekeket - pláne közösen olvasva -, hiszen ennél szebben lehetetlen lenne bemutatni az élet valódiságát.
Itt bővebben is írtam róla.

Egy csepp sutaság senkinek sem árt.


Benkovics Júlia: Magunkról
Dr. Benkovics Júlia szülés-, nőgyógyász szakorvos évek óta igyekszik edukálni közösségét az instagramon, ahol női testet körüllengő évszázados tabukat igyekszik ledönteni, hiedelmeket megcáfolni. Enyhe humorral átszőtt stílusa barátságos, empatikus légkört teremt, s az összes folyamatról tanít, mely egy nőt érhet vagy érni fog élete során, így az első menstruációtól a menopauzáig mindent érintünk. Közhelyesnek hangozhat, de azt mondom, ez az a kötet, amit minden lánynak, nőnek, nagyinak érdemes olvasnia, mert ennyi tudást ilyen szórakoztatóan sehol máshol nem talál.
Itt bővebben is írtam róla.


A szüzesség megállapításának szakmai standardja nők esetében azonos a férfiaknál jól bevált módszerrel: rá kell kérdezni, és be kell érni a válasszal.


Nick Trenton: Ne agyald túl, engedd el
Nick Trenton írása olyan kötet, mely segít az olvasónak megérteni, mi minden húzódik a szorongás hátterében, miért alakul ki, s miután ezeket tisztáztuk, azonnal bele is csap a különböző megoldást, segítséget jelentő technikák részletezésébe. Ezerféle gyakorlatot, meditációs módszert, vagy éppen a kognitív viselkedésterápia lépéseit ajánlja - akár kombinálva -, s mindent rendkívül tömören, velősen, de érthetően tár elénk. Egyszerűen imádtam ezt a könyvet, s bár korábban mélyen beleástam már magam a különböző szorongásoldó technikákba, még így is sok újdonságot tanultam.
Itt bővebben is írtam róla.

Vedd észre, milyen kevés dolog számít igazán az életben.
Ne láss mindenben világvégét.


Rosie Andrews: A Leviatán
Az elején azt gondoltam, nem fogunk annyira egymásra találni, hiszen meglehetősen lassú. Apránként építkezik, s mire a második, jövőbeli idősíkot is behozza a szerző, már teljesen otthon éreztem magam a misztikus, kavargó események közt. Főszereplőnkkel együtt fogjuk majd feltárni ennek a fénytől elzárt, földmélyben fortyogó esetnek a részleteit, s közben egyre erősebben gomolyognak majd felettünk a sötét fellegek. Olyan mélységekbe utazunk, melyet az ép ész megkérdőjelez, még akkor is, ha a kirakós minden eleme passzolni látszik egymáshoz...
Itt bővebben is írtam róla.


Manapság legyintünk az eltemetett történetekre, hiszen mesebeszéd mind, nagyotmondás és valótlanság. Azok mégis felbugyognak a repedések között, mert konok módon nem hajlandók aláhullani a sötétségbe.


Maja Lunde: Hónővér
Nagyon sokan figyelmeztettek, hogy semmiképp ne a karácsonyi időszakban olvassam ezt a könyvet, mert túl szomorú, de én valahogy botorságnak éreztem volna máskor olvasni. Tény, hogy rettentő csúnyára sírtam tőle magam, de olyan szépen feloldja a feszültséget, hogy öröm volt olvasni. Ráadásul azt sem árt észben tartani, hogy bár sokaknak a karácsony egy boldog ünnep, sajnos a világon nem mindenkinek van ilyen jó sorsa. Az élet ünnepek idején is csak élet, minden velejáró jóságával és borzalmával... Persze gyerekekkel ne ez legyen az ünnepi mesekönyv, de érdemes velük ezekről a témákról is beszélgetni.
Itt bővebben is írtam róla.

Két jó barát többet ér, mint száz rossz.


+1 Martin Brown: Tiere, die kein Schwein kennt
Egy könyvtári leselejtezés során bukkantam rá Martin Brown kötetére, ami már rögtön a borítóján látható állatokkal megfogott. Az a fajta gyerekkönyv ez, amit a legjobban szeretek. Alapkoncepciója, hogy bemutasson kevésbé ismert, érdekes (akár veszélyeztetett) állatokat, nem pedig olyanokat, amik minden második könyvben szerepelnek. (Ő fogalmaz így, nem én.) Mindezt nagyon kedves, közérthető, és humoros módon teszi. A rajzok nem csak szemléletesek, de őrülten viccesek is az állatok arckifejezésének, és megjegyzéseiknek köszönhetően. Kicsit szarkasztikus az egész, mégis informatív, sokat lehet belőle nevetve tanulni még felnőtt fejjel is.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése