10+1 kedvenc könyvem 2022-ből


Negyedik éve annak, hogy összegzem az elmúlt év olvasmányait, és kiválogatom közülük azokat, amik a legnagyobb hatásal voltak rám. Teljesen véletlenül ismét úgy alakult, hogy 10+1 kötet került erre a listára.

Bár 2022 maga egy elég hullámzó, és talán összességében negatív év volt számomra, olvasmányok terén nem voltak hatalmas csalódásaim. Szerencsére az elmúlt évben is nagyon jó könyvek kerültek a kezembe, amik maradandó élményt nyújtottak, és csak kevés olyan, ami az én ízlésemnek nem felelt meg.

Több, mint száz regény, mese, és képregény közül válogathattam ki a - számomra - legjobbakat, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy év végén szépen leültem, és átnyálaztam az egész olvasmánylistám... Valójában néhány éve most már úgy csinálom, hogy év elején létrehozok egy polcot a molyon, topakráhanyadikév címszó alatt, és ha valaminél azt érzem, hogy ez igazán kiemelkedő volt, azonnal teszem is fel olvasás után erre a polcra, megkönnyítvén ezzel az összegzős életemet. :D

Mutatom, idén mik kerültek fel az említett polcra, és a 2022-es toplistámra! Figyelem! Ez a lista erősen szubjektív, a könyvek pedig nincsenek rangsorolva semmilyen szempontból.


James Norbury: Nagy Panda és Kicsi Sárkány
James Norbury tüneményes aforizmagyűjteményében - mint ahogy a címből is sejthető - egy nagy pandát, és egy pici sárkányt követhetünk. Kettejük kapcsolata baráti, talán inkább mester és tanítványa jelleget ölt. Kicsi Sárkány időnként naiv és bizonytalan, de a szíve óriási. Panda viszont már idős, bölcs, s igyekszik terelgetni ifjú barátját, persze mindig úgy, hogy csak az utat mutatja meg, de az eredményt, a végkövetkeztetést Kicsi Sárkánynak kell megtalálnia/levonnia. Gyönyörű illusztrációkkal van tele, s biztos vagyok benne, hogy akár gyerekekkel is remek olvasmányélményt nyújthat.
Itt bővebben is írtam róla.


Mindenhol ott a szépség, csak néha nehéz meglátni.



Nacukava Szószuke: Rintaró és a könyvek útvesztője
Rengeteg könyv, egy misztikus antikvárium, egy könyvekért rajongó, beszélő cica, s néhány megoldásra váró könyvmoly probléma. Kell ennél több egy olvasni szerető ember számára, hogy azonnal kézbe akarjon venni egy regényt? Nálam azonnali akarom érzést váltott ki, s bár a hype általában visszatart az olvasástól, itt éreztem, hogy barátok leszünk. Nagyon kedves, és sok érdekes témát dolgoz fel. Bár lehet mondani, hogy hatásvadász, én mégis szerettem, hisz tele van szép felvetésekkel, a cselekmény elgondolkodtató, a cicákat, pláne az okos cicákat meg ki a fene ne szeretné? :) Kedves és szívmelengető olvasmány volt.
Itt bővebben is írtam róla.

A könyv önmagában csak egy papírköteg. Hiába egy remekmű mindent elsöprő ereje, hiába a csodálatos hősökről szóló regényfolyam, mind papírfecni csupán, amíg csukva marad. Ám lélek költözik belé az idők során, ha megbecsülik, és érzések fűződnek hozzá.



Sarah Winman: Csendélet
Ez a gyönyörű könyv nem csak a borítójával és élfestésével veheti le lábáról olvasóját, hanem a beltartalmával is. Már az év első hónapjában felkerült a listára, akkora nyomot hagyott bennem, pedig nem vagyok sem történelmi-, sem pedig családregény rajongó. Lapjain olyan embereket követhetünk, akik a sors által egymás mellé sodródtak, s végül egy nagy, olaszos családdá válnak. Életszagú jeleneteivel, kedves karaktereivel nagyon gyorsan belopta magát a szívembe, s ha lesz még könyve az írónőnek, rám biztosan számíthat.
Itt bővebben is írtam róla.


A világ sosem úgy forog ahogyan szeretnéd. Csak forog, Te meg kapaszkodsz.



Moskát Anita: A hazugság tézisei
Moskát Anita az a szerző, aki bármit írhat, engem biztosan le fog nyűgözni, ugyanakkor garantált, hogy olvasás után egy ideig semmi nem lesz számomra elég jó… Elképesztő fantáziával és tehetséggel van megáldva, a legrövidebb szövegei is ütősek, jól kidolgozottak. Érződik, hogy nagyon szeret világokat építeni, mert a legrövidebb írásai is egy-egy új univerzumot takarnak. A kötet kilenc novellája és egy kisregénye mind a hazugságok köré szövődik. Szó lesz itt munkahelyi kiégésről, bántalmazásról, kizsákmányolásról, diszfunkcionális kapcsolatokról, s megannyi másról... Fájni fog, de egyszerűen zseniális!
Itt bővebben is írtam róla.

A világ sosem lesz igazságos.



Charlie Mackesy: A Kisfiú, a Vakond, a Róka és a Ló
Charlie Mackesy kötetét 2021-ben már olvastam, de mivel csak 2022-ben írtam róla, és akkor újra is olvastam, úgy éreztem, inkább a 2022-es toplistán fog helyet kapni. Főleg azért érdekelt, mert sokan mondták, mennyire szép, mennyire jó, mennyire kedves, ezért utána kellett járnom, milyen is valójában. Kedvelem a különleges tusrajzait, a minimalista, kalligrafikus szövegezést, a tanítást, ami árad belőle. Egy kicsit hasonlít a Nagy Panda, Kicsi Sárkány kötetekre, mégis más. Igazi lélekmelengető kötet, amit tuti, hogy máskor is át fogok még lapozni.
Itt bővebben is írtam róla.


– Szerinted mi számít sikernek? – kérdezte a Kisfiú.
– Szeretni valakit – mondta a Vakond.



Zelei Anna: Az elveszett erdő
Természetkedvelőként kifejezetten szeretek vele kapcsolatos könyveket olvasni. Anna elhivatottan mesél nekünk a magyarországi erdőkről, összetételükről, helyzetükről, s megannyi érdekességet gyűjtve igyekszik közelebb hozni a természetet az olvasóhoz. Könyve rendkívül gazdagon illusztrált, s ezt szó szerint kell érteni, ugyanis szinte minden oldalon található benne egy vagy több gyönyörűséges fotó. Rendkívül igényes alkotás, amiről azt sem árt tudni, hogy Anna a teljes könyvből befolyt bevételét a WWF Magyarország számára ajánlotta fel! Imádtam, az évem egyik legjobb olvasmánya volt!
Itt bővebben is írtam róla.

Manapság két út vezet az erdőhöz: érzelmi és pénzügyi.



Kazuo Ishiguro: Ne engedj el…
Korábban nem olvastam még Ishigurotól, de biztos, hogy ezek után még fogok. Könyvében különleges gyermekeket követhetünk, és mély erkölcsi dilemmákkal szembesülhetünk, amik folyamatosan elgondolkodtatják az olvasót. Vajon én mit tennék? Mitől ember az ember? Képes lennék elfogadni egy ilyen társadalmat? Szemet hunynék a tények felett, vagy küzdenék ellene? Szívbemarkoló, milyen sorsra kárhoztattak a történet fiataljai, mennyire próbálják megtalálni az útjukat, miközben az már előre elrendeltetett, s nincs belőle menekvés. Széttépte a lelkem, de csodálatos volt!
Itt bővebben is írtam róla.


Mindenkinek magának kell kihoznia az életéből, amit csak tud.



James Norbury: Az utazás
Talán furcsa lehet, de nem hagyhattam ki James Norbury második kötetét, Az utazást sem a kedvencek közül. A korábbihoz képest ezúttal egybefüggő történetet hoz, s ezt talán még jobban szerettem, mint elődjét. Szól ez a történet a veszteségek feldolgozásáról, a nehézségek és akadályok leküzdéséről, elfogadásáról, s hogy az élet akkor is megy tovább, amikor úgy érzed belepusztulsz a bánatba. Csodálatosan épül fel a buddhista szemlélet alapján, s szerintem sokat tanulhatunk belőle. Mindazok, akiknek kellett már nulláról újraépíteniük magukat, mélyen át is fogják érezni. Gyönyörű történet, imádtam!
Itt bővebben is írtam róla.

– Azt hiszem, a világ sosem lesz olyan, amilyennek szeretném – töprengett hangosan Kicsi Sárkány –, és bizonyos dolgokon sosem változtathatok. De talán én megváltozhatok, és megbarátkozhatom azokkal a dolgokkal is, amelyeket korábban nem tudtam elfogadni.



Shunmyo Masuno: ZEN - Az egyszerű élet művészete
Nagyon szerettem ezt a kötetet, rettentően sokat kaptam tőle. A díszkiadású változatot olvastam, és egyszerűen imádtam a szemkápráztató illusztrációkat, amik feldobják és kiegészítik a szöveget. Tele van egyszerű és nagyszerű tanácsokkal, s a szerző megpróbál fizikai és gondolati síkon is inspirálni bennünket az egyszerűbb, rendezettebb, ezáltal boldogabb életre. Tucatnyi jelölőcetlivel láttam el, aztán az összeset kiszedtem, mert kevésnek éreztem, hogy csak néhány fontos gondolatot emeljek ki. Többször is elővettem azóta, nagyon szeretem.
Itt bővebben is írtam róla.


Láss, amennyit csak tudsz. Érezz, amennyit csak képes vagy. És mindig a saját fejeddel gondolkodj.



Meik Wiking: Hygge
A Hygge az a kötet, ami már több tucatszor jött velem szembe, évek óta el akarom olvasni, de valahogy mindig közbejött valami. Hol kifogyott a kötet és várni kellett az utánnyomásra, hol pedig más könyvek tolakodtak elé, de 2022-ben úgy éreztem, nem akarom tovább halogatni. Tökéletes őszi-téli olvasmány volt, jól esett bekuckózni vele, főleg, hogy pont erről is szól. Megtudtam, mi teszi a dánokat olyan boldoggá (leginkább az, hogy képesek megelégedni azzal, amijük van, és nem állandóan újra, nagyobbra, csillogóbbra vágyni), és rengeteg dolgot vittem magammal belőle. Sok-sok tipp, tanács, recept, miegyéb kapott benne helyet. Csak ajánlani tudom.
Itt bővebben is írtam róla.

Azt mondják, a szuperhőseink sokat elárulnak rólunk. Az amerikaiaknak ott van Superman, Pókember és Batman. A dánoknak pedig… nos… a Sütiember.



+1 Yehuda Devir & Maya Devir: Ez egy ilyen nap
A Devir házaspárt évek óta követem az instagramon, s egyszerűen imádom azt a fanyar humort, amivel minden szituációt kezelnek. Nem restek mindent megosztani az életükből, hogy lássuk, ők sem tökéletesek, s egyúttal azt is felismerjük, nem vagyunk egyedül a flúgjainkkal, gondjainkkal. Ez a kötet kakukktojás a listán, mert inkább lapozgatnivaló album, mint olvasnivaló, de az évem legviccesebb kötete volt, így helyet kellett szorítanom neki ezen a listán. A rajzok mind annyira frappánsak, hogy egy-egy mondatnál többet nem is igényelnek. Ha nevetésre vágysz, ezt vedd kézbe!
Itt bővebben is írtam róla.


– Csak egy kortyot ittál!
- És az milyen jó volt!



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése